«She Said»-anmeldelse: A Reckoning Gets the Incendiary and Artful Film It Require

Hun sa

'Hun sa'

Med tillatelse fra Universal Pictures

Redaktørens merknad: Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på filmfestivalen i New York i 2022. Universal lanserer filmen på kino fredag 18. november.

Da eventuelle Pulitzerprisvinnere Jodi Kantor og Megan Twohey publiserte sin første New York Times-undersøkelse av Harvey Weinsteins tiår med seksuelle overgrep og trakassering i oktober 2017, hadde journalistene bare en håndfull anklagere som var villige til å gå på posten. I månedene og årene som fulgte, anklaget mer enn 80 forskjellige kvinner til slutt Hollywood-stormannen ( og nå dømt og fengslet voldtektsmann ) av en rekke forbrytelser gjennom mange år. Kantor og Twoheys etterforskning (og en samtidig en fra Ronan Farrow for The New Yorker, som de delte sin Pulitzer med) satte ikke bare kursen for en uttelling for Weinstein og hans forbrytelser, men bidro til å tenne hele #MeToo-bevegelsen på en global skala. At Weinsteins fall var et produkt av flittig rapportering, utholdenhet og motstandskraften til noen få modige sjeler er viktig å huske. I Maria Schraders kunstferdige og brennende ' Hun sa ', vi blir minnet om noe annet som gjør en helvetes film: Det var kvinner som gjorde det.

Det er selvfølgelig en mørk ironi i at Weinstein – så lenge en Hollywood-titan, en overbevisende superprodusent – ​​blir tatt ned (igjen! og godt! gjør det mer!) via den typen priser-y, end- Årets sanne historie som det tidligere Miramax-hodet sannsynligvis ville ha elsket å lage, da han, å, du vet, ikke var i fengsel for flere sexforbrytelser. Slå ham der det gjør vondt. Men det er også bittert morsomt at Weinsteins fall kom i hendene på to kvinner, den typen iherdige, emosjonelle, stressede og heroiske mennesker han brukte så mye av livet og karrieren på å stenge ned. Dusinvis av filmer kunne lages om hva Weinstein gjorde, hvordan Kantor og Twohey tok ham ned, og de mange livene hans forbrytelser forstyrret, men Schraders ville sannsynligvis fortsatt være den beste av gjengen, en definitiv bestrebelse rett ut av porten.

Populær på IndieWire

En del av det skyldes Schraders stjerner - Zoe KazanMer som Kantor og Carey Mulligan som Twohey, som begge leverer fantastiske prestasjoner - og en del av det skyldes hvor mye informasjon Schrader og manusforfatter Rebecca Lenkiewicz klarer å pakke inn i en film som varer i drøyt to timer. Etter å ha tatt opp rett før Donald Trumps valg (Twohey kom først til Times for å undersøke den daværende presidentkandidaten) og slutter bokstavelig talt når teamet treffer 'Publish' på oktober 2017-historien, gir 'She Said' et robust og pent utseende i prosessen bak rapporteringen av historien. Men filmens største styrke går utover det fartsfylte tick-tock-aspektet av historien og fokuserer på noe som er mye vanskeligere å artikulere enn «den forteller oss alle de viktige slagene i historien».

'She Said' gjør det, men det gir oss også alle følelsene i historien. Det starter tidlig, mens Schrader beveger oss gjennom en overfylt gate i New York City som er full av mennesker - du vet bildet, du har sett det mange ganger før - og i stedet tar det tid å fokusere på kvinner, mange av dem, vanlige kvinner bare beveger seg om dagene, snakker i telefon, går på jobb, hopper på t-banen. Kvinner. Overalt. Denne historien kan handle om hvilken som helst av dem. Det handler imidlertid hovedsakelig om to av dem, og Schrader og stjernene hennes bygger nøye hele følelsesverdener for disse skjermversjonene av Jodi og Megan.

Begge kvinnene sliter med balanse mellom arbeid og privatliv når filmen åpner (og du får også en følelse av at i det øyeblikket du sier 'balanse mellom arbeid og privatliv' til dem, ville de latt være). Megan er kanskje den mer utadtil kule, rolige og oppsamlede, men Mulligan – alltid så flink til å spille kvinner på kanten – bringer åpenbare konflikter til rollen. Når 'She Said' åpner, er Megan gravid med sitt første barn. Hun prøver også å få i gang en etterforskning av Trumps oppførsel overfor kvinner like før dette valget. Du kan forestille deg stresset, men Schrader ber deg ikke om det. I stedet er vi vitne til at Megan blir utskjelt, truet og skremt av et bredt utvalg av motstandere (inkludert en sinnsykt ubehagelig samtale fra Trump selv). En forbanna Bill O'Reilly-flack ringer for å skrike til henne: 'ER DU FEMINIST?' mens hun venter på en tidlig sjekk hos legen. Noen kunne bare gjøre denne jobben hvis de virkelig egentlig trodde på det.

Jodi tror på det også, selv om hun blir strukket tynt hver gang. Mens Kantor og Twoheys arbeid i stor grad var bygget på deres partnerskap, fra den første etterforskningen til boken deres som filmens manus fra Lenkiewicz er basert på, lar Schrader ofte Kazan ta ledelsen. «She Said» ville ikke fungert uten både Jodi og Megan, både Kazan og Mulligan, men historien ser ut til å naturlig løpe mot Jodi oftere, og Kazan leverer ved hver sving. Hun har i oppgave å ta filmens tyngste løft, og å anse det som 'catartisk' når hun bryter ut i gråt i de tøffeste øyeblikkene eller 'svir' når hun må håndtere de vanskeligste delene av reportasjen (en scene der hun tilfeldigvis lar en mulig kildes historie glippe kommer til tankene) avtar. Det er mer enn det.

'Hun sa'

Med tillatelse fra Universal Pictures

Schrader og teamet hennes vever smart inn en rekke historiefortellinger for å male et komplekst bilde, fra diverse flashbacks til å bevege seg gjennom forskjellige steder mens nøkkellyd spilles av (en av Weinsteins anklagere besøkte ham dagen etter at han angrep henne, bevæpnet med en ledning for å ta opp interaksjonen, og Schrader spiller ganske enkelt av lyden mens kameraet glir gjennom elegante hotellganger). Det er oppslukende og dyktig historiefortelling som telegraferer – som alltid – både informasjon og følelser.

Weinsteins ofre styrer spekteret, og mens Schraders film først og fremst fokuserer på noen av de mindre kjente kvinnene han brutaliserte (mange assistenter som startet sine karrierer med sin Miramax, med Samantha Morton som en spesielt frittalende overlevende i en enkelt scene som overvelder) , 'She Said' vever også inn historiene til Weinsteins mer kjente ofre. Ashley Judd fremstår som seg selv. Rose McGowan er bare en stemme på telefonen (uttrykt av Keilly McQuail). Gwyneth Paltrow blir ofte diskutert og 'dukker opp' bare én gang, under en skremmende telefonsamtale. På samme måte spilles Weinstein av skuespilleren Mike Houston, som bare viser bakhodet (og det er nok). Han skriker og fortsetter gjennom ulike telefonsamtaler, alle hudkrypende.

Det hele er ikke perfekt. Noen oppstyltede øyeblikk i første akt – tonnevis med journo speak, noen bisarre biter av navn-dropping og en bekymringsfull interesse for å følge journalistene mens de tar helt nødvendige telefonsamtaler midt på gaten – truer med å utvanne litt dens kraft. Det forsvinner ettersom Jodi og Megan presser seg mot det vi vet er uunngåelig, og på en eller annen måte ruster det opp for øyeblikket deres historie endelig flommer ut i verden.

Tilfredsstillende? Ja. Traumatisk? Også ja. Nødvendig? Du vet svaret. De har allerede fortalt deg det.

Karakter: A-

«She Said» hadde premiere på filmfestivalen i New York i 2022. Universal slipper den på kino fredag ​​18. november.