Gjennomgang: ‘The X-Files’ sesong 10 avsnitt 3, ‘Mulder and Scully Meet The Were-monster’ Is A Treat to Be Treasure

Tidligere på “X-Files”…

Mulder og Scully er tilbake til å være FBI-agenter, og de brukte ikke bare mange år av livet på å undersøke romvesener og konspirasjoner. Mange ganger prøvde de å stoppe mutanter og freaks. Noen av disse episodene, i den tredje sesongen, ble skrevet av en fyr som heter Darin Morgan, som var en av de aller beste. Darin Morgan er tilbake for å skrive og regissere denne ukens nye episode av 'The X-Files.' For å sitere Scully: 'Det har et monster i seg.'

TIDLIGERE: Gjennomgang: ‘The X-Files’ sesong 10 avsnitt 2 ‘Grunnleggerens mutasjon’ minner oss om hva vi har savnet

Denne ukens dossier

Mulder er litt nede i dumpene over hvordan han kanskje har kastet bort livet sitt med å undersøke rare ting som til slutt ble avslørt for ikke å være så rare, og det kan være grunnen til at Scully antyder at de undersøker en underlig død som kan ha blitt forårsaket av et dyreangrep ... eller kanskje være arbeidet til et firfirselsmonster. Det viser seg at det er en øgle av mannlig størrelse som løper rundt, men han er ikke det virkelige monsteret. I stedet er han en ydmyk fyr som heter Guy (Rhys Darby), en øgle av stor størrelse som ble angrepet av mennesket bak disse dødsfallene, og - takket være bittet han fikk - bytter nå mellom menneskelige og øgleformer (og får et brak selvfølgelig i enda mange mennesker lever med daglig). Mulder lytter til Guy historien, men den har ikke noen svar på hva som skjer eller noen løsninger på Mulders pågående eksistensielle krise. For for en gangs skyld er Mulder motvillig til å tro på det fantastiske.

Senere, men etter at Scully pågriper den virkelige morderen (en altfor menneskelig psykoseriemorder spilt av Kumail Nanjiani), fanger Mulder Guy akkurat når han bestemmer seg for å vende tilbake til skogen og dvale i 10.000 år. Fyren forvandles til øgleformen rett foran Mulder, og litt av Mulders undring over universet blir gjenopprettet.

Vent, forklar det for meg som om jeg er fem?

Mulder og Scully møtte et var-monster. Scully får en hund. Å, og det å være menneskelig suger.

Makeout Watch

Det tok bare 22 år, men Scully fikk til slutt ha sex på kameraet på “The X-Files.” (Din tolkning av fjerde sesongepisode “Never Again” til tross.) Hei, Scully fikk noen! Dessverre var scenen en løgn som ble fortalt av Guy, Guy virket ikke helt klar på hvordan menneskelig sex faktisk fungerer, og den andre deltakeren var ikke Mulder. Men absolutt mange Gillian Anderson-fans fikk et spark fra sin snuende pornostjerne, og scener som dette viser seg å være veldig verdifulle når de minner oss om at Anderson har noen utrolige komiske koteletter.

Noen dype og relevante tanker om hår

Igjen, vi har ingen anelse om når Mulder fikk klippet håret fordi disse episodene blir sendt ut av orden. Men jeg begynner å bli vant til Scullys parykk. Det ser langt bedre løs enn i en hestehale, uansett.

Nostalgia Alert!

La oss bare la Scully snakke for oss alle her: 'Ja, dette er hvordan jeg liker min Mulder.' Den rolige måten Scully likte rart av denne saken - og hva den brakte ut i både henne og Mulder - gjorde det klart at vi ikke er de eneste som opplever noen hardcore-minner.

Men It's Not 1993 Anymore

Mulder har en kameratelefon! Mulder… er ikke flink til å betjene den, men hans flailing med innstillingene var altfor lett å identifisere seg med.

Et tidlig vitne til å oppdage var-monsteret er en transkjønn prostituert spilt av 'RuPaul's Drag Race' -favoritten Shangela (a.s. D. J. Pierce). “X-Files” har til tider slitt med å anerkjenne LHBTQ-problemstillinger ordentlig og sensitivt, men her går Mulder ut av sin måte å bruke den mest passende og nøyaktige terminologien som mulig; noe vi kanskje ikke har fått i løpet av den originale serien, men her i 2016 føles det helt essensielt. Det ville vært fint om Annabelle ikke var en prostituert på narkotika, men Shangela er alltid en fryd.

Morsom Ultra-Nerd Fact

La oss være tydelige: Denne episoden var pakket med vitser og tilbakeringinger til den klassiske serien, spesielt episoder som også ble skrevet av Morgan. To gravsteiner på kirkegården hyller Kim Manners og Jack Hardy, en produsent og en assistentregissør på den originale serien som siden har gått bort. Stonerne i begynnelsen '> showets mest ikoniske øyeblikk. (Morsomt faktum: Det var sannsynligvis en kopi fordi den opprinnelige røde speedoen nå er i Smithsonian.)

'Jeg har ikke tenkt å spørre deg om du bare sa det jeg tror du bare sa fordi jeg vet at det er det du nettopp sa.' (Most Awkward Sitate)

'Jeg leter bare etter en slags intern logikk.'
'Hvorfor? Det er ikke en ekstern logikk for noe av det. '
- Mulder og fyr

Den utvekslingen varer litt lenger, men i en episode full av stjernedialog stakk denne linjen ut som et forsøk på å henge en lykt på noen av fortellingens svakere punkter uten å adressere dem. Denne episoden var på mange måter en herlig godbit, spesielt etter de to relativt høytidelige tidligere avdragene. Men med unntak av den store vrien om Guy's virkelige natur, ble ikke sjarmene funnet i plottingen.

“Kjære dagbok: I dag gråt hjertet mitt da Agent Scully foreslo‘ spontan forbrenning av mennesker. ’” (Beste sitat)

'Som jeg vet hva du kommer til å si ... Men Mulder ...'
- Mulder

Vi må vente til det fullstendige utskriften av Mulders tale til Scully på motellrommet, hvor han raskt og jevnlig avkaster alle sine egne teorier, men det var en vandring på nivå med seriens beste og en glede å se.

Sluttrapport

En stund har vi spådd at 'Mulder og Scully Meet the Were-monster' ville være den beste episoden av denne korte sesongen, i stor grad basert på Darin Morgan's stamtavle som skribent / regissør, samt showets anstendige arv med komedie. Selv om det definitivt er tilfelle, er det ikke perfekt. For det meste holder Morgan ting i bevegelse lett og raskt, men det er fortsatt noen tempoproblemer; mest spesielt sekvensen der Guy forklarer livshistorien sin til Mulder, som veier ting ned akkurat som de burde intensiveres. Og Mulders depresjon over hans livsverk viser seg å være litt for snakket og vanskelig å spore.

Enda viktigere er at beslutningen om å lufte disse episodene ute av drift viser seg mer enn litt distraherende. Ta den første scenen med Mulder og Scully på det gamle X-Files-kontoret, som fremdeles tydelig er i ferd med å bli satt opp - et stykke fra forrige ukes “Founder's Mutation” når de tydelig har bosatt seg. (Det er også sannsynlig en historie om hvordan 'I Want to Believe' -plakaten er Scully, en som vi kanskje ender opp med å høre snart.)

Alt som sagt - for en glede. Killer banter, gode vitser og slike sjarmerende forestillinger fra Anderson (tydelig å ha det veldig bra) og Duchovny (som jobber hardt for å gi hans mer seriøse øyeblikk virkelig vekt). Og støttearbeidet er stort, også. Nanjiani er litt underbenyttet, men stjeler scenen hver gang han får en sjanse, og Darbys kokige kant gjør at karakteren til Guy føles mer ekte enn vi kunne ha forventet. Hvorvidt det er den beste episoden av sesongen, gjenstår å se, men vi er så glade for å ha sett dette.

Karakter: A-

LES MER: Se: Denne ‘X-Files’ klippet får deg til å skyte blod ut av øyeeplene