Gjennomgang: Takashi Miikes ‘Yakuza Apocalypse’ er bein knasende, blodig strålende

Dette er et opptrykk av vår anmeldelse fra Cannes Film Festival 2015.

Det er en tirsdag ettermiddag og Takashi Miike er i en blå funk på grunn av at jeg ikke har laget en film på over en uke. Han stirrer gløtt ut på den japanske scenen i Japan utenfor som trolig har fjellstøt, søt bønne pasta og / eller kirsebærblomsttrær. manusforfatter Yoshitaka Yamaguchi sitter og klotter på en pute. Under vinduet spiller to femåringer en omgang. Snatches av samtalen flyter opp til den ettertenksomme Miike. '... og han er, som RAAAHR!' '... og så er vampyren alt zhhhhhum, zhhhhum!' '... og så kommer Frogmonsteret til live igjen, bortsett fra at det nå gir deg Death Stare, og du kan ikke bevege deg og ...' Mennene bytter blikk. Yamaguchi begynner å transkribere, sakte til å begynne med, og deretter mer feber når vampyrer møter gangstere, leiemordere kledd som turister slår seg sammen med Van Helsings kledd som flamske malere, suicidale tenåringer konfronterer sykehuspasienter og and-fakturerte skilpadder menn torturerer fangede fangede. Lojaliteter skift. Blod splatter. Apokalypsen vinker. Kapow, kapow! Den kvelden slår Miike på Batsignal og morgenen etter blir de satt av alle skuespillere i Japan, iført en kostyme til Tokyo Halloween. Dette vil være “Yakuza Apocalypse,” den guiltiest, gonzoest glede som denne eller noen Cannes har hatt å tilby. Det er YAKUZAPALOOZA.

Når filmen er en del av fantasien din som styrte fortellerkapasiteten din før narrativ logikk, realisme og psykologi med årsak / virkning fulgte med, er en sinnssykt hodebry av den mest disponible, nonsensiske, utdempede sjangeren salighet du sannsynligvis vil ha. Faktisk mens flere rader med Cannes-kritikere brukte mye av løpetiden mellom snørr av latter og stjal sidelange blikk på hverandre i en 'ikke fortell om meg, tror redaktøren min at jeg er på Jia Zhang-ke film ”på en måte, tjener den merkelig sporet på Croisetten bare for å gå for så mange nivåer. Det kan være en veldig klebrig, tegneserie-ballonggrop av en film, men når hvert eneste element blir oppringt til elleve og du ikke kan gå tretti sekunder uten nok en treveis ansikts-off mellom OTT, OMG og WTF, begynner det å oppnå et maksimalistisk kunstnerskap som nesten føles avantgarde. I det minste er det historien min, og jeg holder meg til den.

LES MER: Se: Ny trailer for Takashi Miikes ‘Yakuza Apocalypse,’ Evt. Den merkeligste filmen som spiller Cannes

Den har et plott som må sees for å være vantro. En ambisiøs ung Yakuza, Kageyama (den forbløffende kjekke Hayato Ichihara), blir den pålitelige håndlangeren til den elskede Yakuza Boss Kamiura, som kan være en gangster, men er en helt-tilbedt Robin Hood rundt i byen. Han er også, slik det ble avslørt tidlig når noen få ikke brønner, tømmer hele klipp i ham og fører ham gjennom med sverd, en vampyr, og derfor tilsynelatende uforklarlig, med mindre selvfølgelig ved halshugging, som her oppnås via den uvanlige metoden å vri hodet rent av kroppen. Når hans døde sjefs demoniserte hode biter ham, tar Kageyama, nå en vampyr, noe av sin styrke - som han vil trenge alt hvis han skal søke hevn og rettferdighet og etablere seg som den nye sjefen. Åh, og redd verden fra den kommende apokalypsen, som vil manifestere seg på den tåpeligste måten man kan tenke seg denne siden av Stay-Puft Marshmallow Man. Men i mellomtiden går byen til helvete når vampirisme sprer seg over hele Yakuza og sivile samfunn, og leiemordere og krigere med mørke, uforståelige motiver begynner å dukke opp fra hele verden, inkludert en redusert kampsportkunstner som er forkledd som en tapt turist (Yayan Ruhian, alias Mad Dog fra “Raidet“), Hvem kjenner karen med nebbet og skilpaddeskallen tilbake som fører tilsyn med en fangehull av fanger som bruker tiden sin… strikking. Og jeg har ikke en gang kommet til Big Bad ennå.

Utenom alt annet tull er Something Else på vei. 'Det kommer!' Gisper flere karakterer som svar på plutselige jordskjelv og / eller deres egen fryktelige foreboding. Men så mye skjer at du kan tro at du har gått glipp av det spesifikke 'det' de refererte til, helt til det kommer, og du vil være 'Å nei, ikke sant, som er det. ”Når det kommer, er herald of Apocalypse en kung-fu frosk i en ganske tatoveret grønn plysj maskotdrakt med et stort hode som du kanskje ser på en fotballkamp eller holder et skilt utenfor et møbelhus. Ikke undervurder ham. Han har et ondt øye og noen seriøse trekk, 'stykke dritt scallywag' (undertekstene er ganske morsomme hele tiden.)

For å være rettferdig, er det en veldig lett kommentarbørste for all galskapen også: Yakuza (noen av dem er også bokstavelige vampyrer) er åpenbart vist å blø byfolkene tørre, figurativt når de ikke er bokstavelig. Så mye at sivile begynner å bli en dyrebar ressurs, og i en av de underligste sidene setter interimssjefen, som har utviklet en slags tilstand der en hvit væske spruter grotesk fra øret hennes etter ønske, oppsetting av et drivhus hvor, i stopp bevegelse og falsk bakgrunn prakt, hun prøver å 'vokse' sivile fra frø. Og det er en skånsom kritikk av passivitet og aksept for fortellingen, ettersom det ikke er noe Miike ser ut til å glede seg over mer enn å gjøre en mild, sadsack-karakter til en øksedrevet galning, det være seg for en aldri så kort utbrudd av herlig ære.

LES MER: Takashi Miikes ‘Audition’ Getting Remake From Produsent Of ‘Terminator 2,‘ ‘Basic Instinct‘ & ‘Showgirls

Men 'Yakuza Apocalypse' er ikke her for å være smart om sosiale spørsmål. I utgangspunktet er det '1001 kjemper' en lang, lang rekke slådowns og face-offs, som noen ganger involverer helten vår Kageyama, og noen ganger bare å være side-brawls som bryter ut ganske som i gamle vestlige når to karer langt fjernet fra salongen skvetter begynner å kaste stoler på hverandre bare for faen. Noen er mer oppfinnsomt iscenesatt enn andre, men dette er Miike, så det er kvantitet over kvalitet, til Frog Monster kommer, fra hvilket punkt alt er gull. Og det klimatiske slaget, mellom Kageyama og Yayan Ruhians karakter, er en for tidene - etter alle kanonene og granatene og synskjønnsdynamitten, ender den i to perfekt matchede partnere, og handler nøyaktig tidsbestemte hammerblokker på hverandre samtidig, til endelig en faller ned. Hvem det vil være, er aldri i tvil, men det er imponerende at Miike etter alt mulig kaos fremdeles kan finne noe bein knasende, blodig strålende å gjøre med to karer som drar den ut på en kjørebane.

Det er lang, på 125 minutter — Mike kan lett miste eventuelle 20 minutter fra midten og a) det ville være mye morsommere og b) ingen vil legge merke til det. Men annet enn det og to korte tilfeller av seksuell vold som treffer en unødvendig sur tone, er filmen en ren eksplosjon av popglede. Denne bukkende broncoen blir bare for mye, for høyt, for voldelig, for rotete, for stum for noen, men jeg er stolt over å være stum nok til å ha glede meg av helvete fra å føle meg fem år gammel igjen, og som ingenting som kan tenkes kan ikke gå i oppfyllelse. [EN-]