Review & Recap: 'The Knick' sesong 2, avsnitt 4, 'Wonderful Surprises'

Advarsel, spoilere fremover.

Så mye som vi beundrer fingerferdighet og smidighet hos filmskaper Steven Soderbergh, 'The Knick”Forfattere og showrunners Jack amiel Michael Begler bør få æren for bonmotene og mer av “Fantastiske overraskelser.” Duoen krysser, begynner og slutter minihistorielinjer og karakterbuer med sin egen grasiøshet mens de fremdeles informerer og driver det større bildet.

Mens “; The Knick ”; er en “; seriøs ”; medisinsk drama som til tider er grusomt for noen, det er en fantastisk galgenhumor for det hele, og denne ukens episode har et enormt lattermildt øyeblikk av morsom redsel. Selvfølgelig går det på bekostning av en av denne sesongens beste nye karakterer, som hadde et flyktig opphold på sykehuset The Knickerbocker. Den udugelige og vinklede Dr. Mays (Ben Livingston) møter produsenten hans etter at flørtinget endelig er angre. Når Mays treffer en av de yngre nye sykepleierne, blir Mays distrahert, og under en rutinemessig trakeotomikirurgi blir den tent opp som jul i en eksplosiv ildkule når han og sykepleieren ikke klarer å huske å skru ned den brennbare eteren som ble gitt til en pasient mens de prøver å bråke et sår han har forverret med smørbrødrene sine. Dr. Mays går opp i flammer. HVIL I FRED. til hans droll og onde kilde til kortvarig latter denne karakteren leverte. Som den nylig avgåtte helseinspektøren (David Fierro), har showet en veldig god evne til både å skrive og avgjøre disse herlig ytterst ubehagelige karakterene.

Men Mays ’; død er en velsignelse for den kvalme sykehusadministratoren Herman Barrow (Jeremy Bobb), som manipulerer byggingen av sykehuset for å linke lommene og betale ned gjelden. Tammany Hall trekker alle strengene rundt i byen, og får en bit av handlingen. Og mens Barrows omgang er ultimate peanøtter sammenlignet med Tammany, fortalte han at han må kutte dem inn på avtalen hvis han vil sikre at det ikke er problemer eller byråkratiske problemer med den nye Knick. I mellomtiden, hva er det med Cornelias bror Henry (Charles Aitken) og sin forkjærlighet for mykporno bilder? Man må lure på hvor den lille tråden kan være på vei.

Mens “; The Knick ”; fullfører noen historieelementer - Harriet (Seymour Way) er endelig frigitt denne episoden etter Tom Cleary (Chris Sullivan) og Cornelia Robertson (Juliet Rylance) koke opp et strålende opplegg for å overbevise velopplagte høysamfunnsfolk til å kaste deres støtte bak den tidligere nonne overbevise de mektige ektemennene deres om å skru skruene på Harriets dommer, ellers vil hun synge - showet bygger mot minst to, kanskje tre store takter.

Det ene er et mulig seksuelt overgrep. Vi har allerede sett Cornelias svigerfar, Hobart Showalter (Gary Simpson), oppfører seg skjevt mot henne på slutten av sesong en. Og han gjør sitt beste for å holde Cornelia rundt så mye som mulig, og går så langt som å utsette byggingen av det nye huset deres, slik at bruden kan være i nærheten av & pappa. 'Han sender også mistenkelig ektemannen Philip Showalter (Tom Lipinski) borte på forretningsreise i noen uker; og det bekymrede blikket i ansiktet til Cornelia sier alt. I tillegg, mens Cornelia fortsetter sin langvarige undersøkelse av dødsfallet til den nevnte helseinspektøren Jacob Speight, ser vi at en illevarslende skikkelse skreddersyr henne. Om det er svigerfar som prøver å holde øye med henne eller dokkarbeiderne som har lært om Cornelias mistenkelige innblanding, gjenstår å se, men jeg satser på sistnevnte.

Pisk to at “; The Knick ”; bygger mot er et crescendo av Dr. Everett Gallinger (Eric Johnson) dypt forankret bigotry. Reeling allerede fra å spille andre fele til Algernon “; Algie ”; Edwards (André Holland), Må Gallinger forholde seg til skallet hans til en kone Eleanor (Maya Kazan), som aldri vil være den samme etter en-to-slag for dødsfallet til barnet hennes i sesong 1 og et ødeleggende sanatoriumopphold. Denne uken prøver en gruppe unge italienske tyver å rane Eleanor mens hun &x2019; er ute og tar en enslige tur, og når en ung gutt blir tatt til fange og fengslet, gir Gallinger ham en nådeløs pummeling inne i en fengselscelle. Hans sinne og frustrasjon er i ferd med å bygge seg opp, og da han falt inn sammen med kolleger fra gamle skoler som taler om det & vitenskapelige ”; dyder av eugenikk - et sett med overbevisninger og praksis som tar sikte på å forbedre den genetiske kvaliteten og renheten til den menneskelige befolkningen - det virker bare et spørsmål om tid til Gallinger ’; s rasisme og hans iver imponerer Thackery sammenhenger på forferdelige måter.

Den siste lille slåtten? Etter å ha tørket hendene rene fra Knick og tidligere mentor Dr. Thackery, Dr. Bertram “Bertie” Chickering, jr. (Michael Angarano) ser ut som om han til slutt kan dra tilbake til sin gamle trener. Berties mor lider av en terminal svulst i halsen. Han ser ut til å være redd for å redde henne, men sjefen hans på Mount Sinai, den konservative og knappe Dr. Levi Zinberg (Michael Nathanson) disablerer ham umiddelbart fra forestillingen om å holde ut håp og advarer om at han kan søke etter en kur eller en operasjon som ikke vil drepe henne i prosessen så lenge det ikke forstyrrer Sinai-pliktene hans. Bertie, som allerede er agnet etter Zinbergs metoder, buster etter legens svar på sin døende mor. Hvis han vil leve på kanten og prøve og risikere noe for å redde morens liv, hvem er det bedre enn å oppsøke enn den ofte uansvarlige, risikovennlige og vakre tidligere mentoren Dr. Thackery?

Når han snakker om Thack, finner legen endelig en liten innløsning, selv om skjørt noen gang er så nær høvelen til døden ved å gjøre det igjen. Men han frigjorde seg muligens - eller ble til og med - med et tidligere spøkelse og synd. Siste episode så vi Thackery eksperimentere med å kvitte seg med en gris med syfilis, men farlig øke dyrets temperatur for å overopphetes og drepe infeksjonen. Mens hans syfilis-gåte tidligere eks-kjæreste Abigail Alford (Jennifer Ferrin) fortsetter å bli herjet av sykdommen med døden en uunngåelighet, det er når hun begynner å anfalle at Thackery blir tvunget til handling. Etter hvert overbeviser han henne om å gå med på det farlige eksperimentet i et hagl Mary-forsøk på å redde livet. Selvfølgelig er det en sjanse for at å infisere henne med malaria for å indusere en temperaturhevende feber for å drepe sykdommen, vil ta livet hennes også, men hvilket annet alternativ har hun likevel enn død?

Den risikofylte eksperimenteringen er etter de fleste medisinske standarder kavaler, utrygg og uetisk - Dr. Zinberg ville være apoplektisk om slike prekære tiltak som bør gå gjennom mange år med dyreforsøk før han utsatte et menneske for dem - men at ’; s Thackery for deg; en mann som bor på kanten i alle forstand. Algie bistår Thackery, men blir til slutt forferdet og vet at Thackery har krysset en linje. Men mirakuløst fungerer det; Abigail's feber brytes etter hvert, og hun blir kurert av sykdommen. Thackery har til og med en drøm om de to på en båt, og antagelig erstattet de spektakulære visjonene til den unge jenta han ved et uhell drepte i et annet lignende prekært eksperiment i sesong 1.

Regissør Steven Soderbergh serverer kanskje materialet og tar baksetet til historien i disse siste episodene, men det er fortsatt mange filmatiske elementer å beundre. En av dem er en fantastisk god redigeringssekvens som minner oss om at han ikke bare er en visualist, men forstår filmgrammatikk alt for godt. Det er en scene i Harlem med Algie og kona Opal (Zaraah abrahams), som klistret fast på tross av at kirurgen har innrømmet en affære tidligere i episoden. Det har ikke vært noe annet enn friksjon mellom dem så langt, Algie vil ikke ha henne rundt og Opal vil ha det som er inkludert doktorens rikdom og status, men oppe i Harlem i en bar, la de etter hvert vaktene sine ned og for et kort øyeblikk, gjenopplev, eller husk hverandre minst, om gnisten de hadde for hverandre. Soderbergh skyter den samme scenen på to måter, en gang under en dans, en annen sitter ved et bord og drikker, og han krysser uten problemer dialogen mellom de to sekvensene til utrolig drømmende effekt.

Det er også en morsom tørr overgang som er subtil rik. Etter oppmuntring fra medleger drar Bertie endelig til et bordell for å miste jomfruen og begynne å lære litt om kvinner. Og når en sjarmerende skjøge går ned på knærne for å felle den spente unge Bertie, kutter Soderbergh til sykepleier Lucy Elkins (Eve Hewson), og reiste seg fra knærne etter å ha inspisert Dr. Thackery-medlem for spor av kokaininjeksjon - hennes ukentlige oppgave, for å sikre at Thack holder seg ren fra sine tidligere avhengighet. Vi innstiller ikke på “; The Knick ”; utelukkende for disse smarte visuelle signalene, men menneskene gjør det desto mer herlig å se på.