ANMELDELSE | Høye tider på 90-tallet: Jonathan Levines “The Wackness”

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert under Sundance Film Festival 2008. En filmskaper som betyr noe, er noen som er i stand til å forsterke genrer med spunk og en lekende mangel på forsiktighet. Det er Jonathan Levine, som wowed 2006 Toronto International Film Festival publikum med sin lekre, slu skrekkfilm “Alle guttene elsker Mandy Lane. 'Oppfølgingen hans er enda bedre, den høyteknologiske historien om kommende år'Vakken, ”En livsglad film som publikum vil finne umulig å motstå.

Det er sommeren 1994 og den siste videregående grad Luke Shapiro (Josh Peck) er i ferd med å ta et eventyr sammen med sin Manhattan-psykiater Dr. Squires (Ben Kingsley). Luke er en egenprodusert forretningsmann; selger gryte fra en vogn, i form av en frossen is-selger. Han handler ugras for økter med Squires, men deres personlige liv krysses når Squires tenårings stedatter (Olivia Thirlby) introduserer ham for romantikk og til slutt hjertesorg. 1994 blir levende takket være perfekte periodedetaljer fra bussplakater som promoterer “Forrest Gump, ”Til klumpete Walkman-hodetelefoner og konstant skravling Rudy Giuliani “Rydde opp i New York.” Kino Petra Korner hjelper til med å matche den vanvittige energien fra 'Wackness' tenåringshelten med kontinuerlig bevegelse av kameraarbeid, og Levine gjenskaper Manhattan fra 1994 med en følelse av autentisk, vakker skitt. Mer imponerende, hva som gjør 'Wackness' til et historisk tema for Levine; er måten han skriver, regisserer og håndterer skuespillere. “Wackness” er øyegodteri med gode forestillinger i kjernen.

Pretty Olivia Thirlby er noe av filmens rette pil; jenta til Lukas drømmer, men noen med de minst interessante linjene og lite vekst. Josh Peck gjør filmen saken som Luke, troverdig, engasjerende og fullt ut kapabel til å gjøre hjertesorgene hans viktige. Peck stemmer også godt overens med Ben Kingsley, som er noe av en moderne Falstaff i Lukas kommende eventyr. Som Squires krøller Kingsleys grå hår på spissene som en verdenshjelm. Geitemarken hans er komisk psykiaterklisjé. Kingsley er større enn livet i 'Wackness;' over-the-top, og filmen er bedre takket være hans enmanns teater. Mary-Kate Olsen vises først som et virvlende dervish, en bortskjemt hippie-kylling som kommer høyt i Central Park. Men hennes beste scene er en lattermild stemning med Kingsley i barstelefonen. Jane Adams gjør mest mulig ut av sitt como som en av Lukas faste kunder. Famke Janssen er perfekt sur som Squires ulykkelige kone. Gitt, det er få overraskelser med “Wackness”, og det gir halvparten av latteren fra “Veldig dårlig”Men det forblir en glede i seg selv.

Levines kreative feiltrinn er ungdommelige, så de blir lett tilgitt. En sakte t-banefantasi som involverer pene kvinnelige passasjerer, løses opp i en MTV-parodi. En fantasi der årboken på videregående skole blir levende treffer aldri det komiske målet. Lukas fortelling blir raskt overflødig. Likevel, mangler og alt, 'Wackness' er fortsatt en skytende, kommende alder og en lykkelig slutt der det betyr mest - en tenåringsguttenes modenhet til en selvrespekt mann. Vil Levines kreative eventyr bli forvekslet med film nummer tre? “Wackness” sier ellers.

indieWIREs dekning av Sundance Film Festival 2008 er tilgjengelig i iWs spesielle Park City-avdeling.