Nightwoods anmeldelse - Charles Frazier

Charles Frazier | LUCE SLUTTER Frazier's heroine is terrorized by a murderer bent on eliminating the witnesses to his crime

Nightwoods

Vis mer type
  • Bok
sjanger
  • Skjønnlitteratur

Kaldt fjell forfatteren Charles Fraziers tøffe og nydelige tredje roman kan gå sakte, dels på grunn av dens kontemplative tempo og dels fordi dens blendende setninger er så omhyggelig konstruert at du finner deg selv i å lese dem på nytt og prøve å pakke ut magien deres. «Du kan falle død sammen med ansiktet i snøen, og ingen vet det. Til slutt ville alt som ville være igjen være en mosegrodd ryggrad og hodeskalle lagt ut med nesen som et skuddsvin,» skriver Frazier, for å velge bare ett vidunder av forfatteroppmerksomhet. Boken føles lengre enn dens 260 sider - en god ting, gitt hvilken glede det er å overdøve i ordene.

Eller kanskje frodige er feil begrep. Nightwoods er foruroligende ting, anspent og skummelt og brutalt. I sentrum av Fraziers fortelling – satt i Appalachia på begynnelsen av 1960-tallet – er Luce, en arret kvinne med en mørk fortid som har tatt en jobb som vaktmester i en forlatt gammel hytte. Ensomheten passer henne. «Hva godt gjør verden deg? Det var spørsmålet Luce hadde stilt seg selv i tre år, og svaret hun hadde kommet frem til var enkelt. En foruroligende stor del av verden gjør deg ikke noe godt. Faktisk gjør det deg dårlig.»

Men utsiden trer uunngåelig inn på Luces isolerte tilfluktssted, først i form av hennes nylig myrdede søsters stumme tvillingbarn, deretter med det uventede utseendet til morderen Bud, som jager de to livredde unge vitnene til hans forbrytelse. Ikke overraskende blir ting rotete, men Nightwoods er ingen typisk thriller. Det slår hardt fordi du bryr deg så mye om karakterene, alle tegnet med den presise fortryllede prosaen. Ved bokas klimascener i den skyggefulle fjellskogen som gir Nightwoods tittelen, den uopprettede, poetiske spenningen er både vanskelig å bære og umulig å rokke ved. EN

Nightwoods
type
  • Bok