«Gull»-anmeldelse: Zac Efron gir en strålende ytelse i dette tørre ørkendramaet

'Gull'

Et enkelt, bart tre avbryter den enorme tomheten i det ubestemte ørkenlandskapet der ' Gull ' tar plass. Det er en patetisk flekk av ly som gjør lite for å hindre den nådeløse varmen i å plage Zac Efron sin navnløse karakter for størstedelen av filmen, hans progressivt forvitrede ansikt gir ny mening til ordene «blærende sol». Plasseringen bringer tankene til den sparsomme scenografien til «Waiting for Godot» (Becketts sceneanvisninger lyder: «A country road. A tree.») og det samme gjør filmens fortelling, en fortelling om tilsvarende håpløs forventning i den dystreste atmosfæren. .

Efron gir alt til skildringen av et dødelig ventespill, og leverer en sterk, svimlende opptreden i en film spekket med flere øyeblikk med ekte intriger. Totalt sett gjør imidlertid «Gold», i likhet med tittelen, lite for å skille seg ut i mengden (det er den 25. filmen som bruker ordet som tittel, ifølge IMDb), så forpliktet til sin avkledde historiefortelling og monotone sepia-fargeskala som det er lite igjen for publikum å få kontakt med, og etterlater oss uttørket etter noe å fokusere på i tillegg til den purulente tredjegrads solbrentheten i ansiktet til Efron.

I motsetning til «Godot» mangler Efron Vladimir til Estragon, med ingenting annet enn krypdyr, fluer og trusselen om rabiate hunder for å holde ham med selskap. Det vil si, med mindre du regner med den gigantiske gullklumpen han vokter, som får sitt eget liv og holder ham stort sett underholdt mens han tar seg tid i den straffende ørkenen. «Gold» er satt til en vagt postapokalyptisk fremtid «ikke langt unna nå», hvor de få menneskene som er igjen er slitne, sultne og belagt med skitt fra topp til tå.

Populær på IndieWire

Når vi møter Efron, er han allerede i grus og halter av et tog han har fraktet til en støvete by midt i ingensteds. Han planlegger å ta en tur til et sted som heter 'The Compound', hvor en potensiell jobb med hardt arbeid venter. Mens han er på vei med en navnløs, frekk lokal (spilt av den australske skuespilleren Anthony Hayes, som også regisserer og skriver det minimalistiske manuset sammen med sin partner Polly Smyth), oppdager Efron et glimt av gull, som viser seg å være en klump stor nok til å gjøre begge menn ufattelig rike.

Efron melder seg frivillig til å bli og vokte byttet mens Hayes får en gravemaskin til å grave den ut (en fem dagers tur frem og tilbake), til tross for advarslene hans om at han kanskje ikke har det som trengs for å klare seg alene i ørkenen. Hayes etterlater ham med minimal mat- og vannforsyning, og satellitttelefonen hans som han vil bruke til å ringe ham når han kommer til byen. Ikke overraskende er Efron uforberedt på naturens tøffe realiteter, bukker under for dehydrering, nesten sult, og ikke minst å være ute i solen uten noen bredspektret SPF. Når de fem dagene kommer og går, lurer han på om Hayes har forlatt ham til elementene.

Efrons karakter er ment å være en cypher, en stand-in for grådighet og desperasjon som kan innhente hvem som helst under de riktige omstendighetene. Karakteren hans uttaler knapt en replikk, men hans grisete ansikt og dødstilte, gjennomtrengende blå øyne overfører en historie om tap og hard flaks. Godt hjulpet av det harde terrenget og begrenset vann, blir han stadig mer paranoid over noen som stjeler gullet, og hans forverrede tilstand gjør ham til en zombie-lignende prospektør, en halvdød vokter av hans dyrebare rikdommer.

I åpningsscenen gir Efron sitt siste stykke brød til en sulten baby på toget, som for å antyde at han ikke har et grådig bein i kroppen. På en måte er vi takknemlige for at Hayes ikke overforklarer hva som førte ham hit eller hva apokalypsen innebar, noe som gir rom for mystikk (og gjør den til en ideell film fra covid-æraen; den begynte å filme i november 2020 i den øde sør-australske utmarken med en rollebesetning på seks). Men dette minimum av detaljer gjør ikke nok for å styrke motivasjonen hans, eller for å vise hvor mye han virkelig forandret seg etter sin store oppdagelse.

Selv om Efrons prestasjon er beundringsverdig behersket, og gjør mye for å styrke hans rykte som en mer seriøs skuespiller som har utviklet seg fra Disney Channel-dagene, kan den bare holde hele filmen oppe så lenge. Tydeligvis på grunn av mye til «The Treasure of the Sierra Madre», ville «Gold» ha nytte av å spille opp kjemien blant Efron og de to andre talentfulle medstjernene, slik Hustons film gjør det så bra. Hayes leverer en utmerket, om enn kort opptreden, og Susie Porter overrasker som en skremmende steam-punk-drifter hvis skjermtid blir kuttet akkurat når den starter.

'Gull' prøver å bygge opp spenning fra en følelse av tomhet - tomrom, tomme lommer, tomme vannflasker og frykten for en moralsk tomhet som kan eksistere dypt i deg selv. Og selv om en nihilistisk fremtidsvisjon - om klimakatastrofer, krig, sykdom eller en kombinasjon av de tre - absolutt kan relateres, ender 'Gold' opp med å være ganske tom i seg selv, uten noe reelt budskap bortsett fra teksten til Nick Hulesang som spilles mens kreditten ruller: «People Ain't No Good».

Karakter: B-

Screen Media slipper «Gold» på kino fredag ​​11. mars.