‘The Gifted’ anmeldelse: Fox ’‘ X-Men’-serie vil ha fordel av en ‘Legion’ of Better Ideas

Ryan Green / Fox

Kanskje er hovedspørsmålet med “The Gifted” det samme som de fleste TV-spinoffs av større egenskaper: Det føles som “X-Men” -lite.

Til tross for solid retning fra Bryan Singer, som først med suksess brakte Wolverine, Cyclops og Storm til storskjerm i 2000, og over gjennomsnittet dialog fra skaperen Matt Nix, kommer pilotepisoden til Fox 'nye superhelt-sidehistorie frem som om den prøver å være større enn den egentlig er, samtidig som du føler deg altfor kjent.

“The Gifted” forteller to historier som snart smelter sammen til en. For det første er det en gruppe opprørske mutanter på flukt fra en regjering som ønsker å ta dem av gatene. De er medlemmer av den passende tittelen Mutant Underground, en organisasjon som lever i skyggene som ble etter at X-Men forsvant, og lovene som begrenser mutante rettigheter 'ble dårlige.' Marcos (Sean Teale) er deres de facto-leder, en hot-head med en varm hånd (bokstavelig talt) som har koblet seg sammen med Lorna (Emma Dumont) og leder et team som sporer etter en ny rekrutt: Clarice (Jamie Chung), som også er på flukt fra politiet alene.

Reed Strucker (Stephen Moyer), distriktsadvokaten i 15 år som spesialiserer seg på å straffeforfølge mutantrelaterte forbrytere, introduserer oss for historien nr. 2: Strucker-familien. Reed kan bruke dagene sine på å avhøre fangede mutanter, men han er i ferd med å møte motstridende interesser hjemme. Barna hans (begge rundt ungdomsalderen) har problemer på skolen; hovedsakelig Andy (Percy Hynes White), som blir mobbet av ikke avslørte grunner. Hans populære søster, Lauren (Natalie Alyn Lind), ønsker å hjelpe ham, men hun har en hemmelighet selv, og moren deres, Kate (Amy Acker), er bare i ferd med å oppdage hva som har skjedd.

Hvis du ikke har sett forhåndsvisningene, er du kanskje fremdeles i mørket på hva som kan være hjemsøke disse unges normale ungdomstid. Men din første gjetning vil ikke være langt unna. Showet lurer litt i skift mellom disse to plottene - det handlingsorienterte voksenmaterialet og noen klisjébiter av tenåringsmelodrama - men jordet bak-og-forder paret med solid retning fra Singer nesten redder det. Det som virkelig fordømmer 'The Gifted' med middelmådighet er sammenligninger: Det kan bare ikke leve opp til det vi har sett før, spesielt det annen “X-Men” -serien.

“Legion” unngikk overfamiliaritet ved å bore ned på to sentrale elementer: For det første finslo Noah Hawley sine unike karakterer for å være like lokkende i sine unike egenskaper som for det som gjorde dem universelt relatable. Premiereepisoden er en kjærlighetshistorie mellom to personer som ikke kan røre hverandre; dessuten introduserer det mennesker som Lenny (Aubrey Plaza), en pasient som er så kløktig og djevelsk publikum straks blir trukket til hennes hode-bobbing, dritt-snakende tilstedeværelse.

At den første timen med “Legion” er et tankekors strukturelt eksperiment hjelper absolutt til å drive interessen (du må virkelig fokusere for å plukke opp alt som foregår), men at oppmerksomheten belønnes på grunn av punkt nr. 2: Piloten lurer nydelig. Hawley skrev og regisserte den første episoden, 'kapittel 1', og det er vanskelig å forestille seg et så nøye håndverk som matcher noen annen måte. Fra den dialogfrie, montasje-introduksjonen av David (Dan Stevens) til den lange taren, til det kameraflippende klimakysset, det var en historie vi ikke hadde hørt i en verden vi aldri hadde sett.

Dette er ikke til å si at Singer gjør en dårlig jobb med “The Gifted.” Denne piloten, som opererer på et kringkastingsbudsjett med nettverkskrav, ser langt bedre ut enn andre nyere Marvel TV-tilpasninger. (For hva det er verdt, Singers arbeid og episoden for øvrig er bedre enn introduksjonen av 'Forsvarerne'.) Fra den regneblødte åpningsscenen til en panikkløp gjennom et svakt opplyst lager, føler Singer seg som hjemme i en verden hjalp han til med å bygge 17 år før.

Og likevel kan det være en del av problemet. Det er litt trøst ved å gå inn i et forhåndsetablert univers (Marvel har vært avhengig av den komforten gjennom aughtene), og visstnok litt intriger i å møte mutanter med nye evner, men vi har sett bedre versjoner av “The Gifted 'og dens karakterer allerede - med tanke på hvordan de blir introdusert som mennesker og hvordan deres evner oversettes til iøynefallende visuals.

Selv om det sannsynligvis vil bli gitt mer definisjon til hver karakters krefter i fremtidige episoder, kommer Lorna frem som en Lady Magneto, komplett med et ondsinnet glimt i øyet som indikerer at hun til slutt kan bryte dårlig. Lauren lager flytende bobleinnpakning som nyttig kan tjene som et skjold, men som fremdeles ser ... klønete ut. Marcos ser ut som om han bruker en virkelig lys iPhone-lommelykt, og kraften hans er så uklar at det krever to scener med stump utstilling for å forklare at lyset i håndflaten hans også produserer varme.

Det beste eksemplet på hvorfor “The Gifted” ikke kan stables opp til “Legion”, sees i kontrast til Andy og David. David blir presentert som en mann som er tapt. Han synes han er gal; han bor på et psykisk sykehus; minnene hans kan ikke stole på, og hans 'evner' kan bare være i hodet hans.

At Andy blir presentert uten uklarhet overhodet er egentlig ikke problemet. Han er tydelig mektig, som David, og klarer ikke å kontrollere den kraften når han blir emosjonell (ikke ulikt David). Han kunne veldig godt vokse til en “mektig mutant” a la David eller Jean Gray - hvilket som helst antall telekinetiske vesener som har kommet før ham - men det er langt mindre spennende når vi har sett det så mange ganger før (og når det er en bedre versjon av Andy historie som spiller ut på FX).

'The Gifted' gjør lite for at du glemmer at du ser på en mindre ambisiøs versjon av en 'X-Men' -historie. Du kan se skuespillerne - alle skuespillerne - anstrenge for å formidle den emosjonelle tyngden av deres kamper, og det hjelper. Å ha folk som Acker, Moyer, Dumont og den generelt sterke rollebesetningen presse seg til å gi piloten mer utslag er en fordel som vil føre til fremtidige episoder.

Det som må endres (men sannsynligvis ikke vil) er følelsen av at vi har sett alt dette før, på en større skjerm (som i “X-Men”) med bedre effekter (“X-Men: First Class”) og friskere ideer (“Legion”). 'Den begavede' skal være nok for de som ønsker å gjenoppleve fortiden, men disse mutantene føler seg ikke så spesiell.

Karakter: B-

“The Gifted” har premiere mandag 2. oktober klokka 21.00. ET på Fox.