‘Casting JonBenet’ anmeldelse: When a Murder Drives a Fascinating Documentary Experiment - Sundance 2017

“Casting JonBenet”

Netflix

Vis galleri
58 bilder

26. desember 1996 ble den seks år gamle skjønnhetsturnedronningen JonBenet Ramsey funnet død i Boulder-hjemmet sitt, kvalt og hodeskallen hennes knust. Saken har aldri blitt løst, men mange teorier dukket opp, og Kitty Greens overbevisende dokumentareksperiment 'Casting JonBenet' svir i det tykke. Filmen har form av auditions av dusinvis av lokalbefolkningen i Colorado, mens de veksler mellom å tilby sine tanker om tragedien og å skildre karakterene i sentrum.

Ved å dele noe DNA med 2016s 'Kate Plays Christine' - en annen oppfinnsom dokumentar om en beryktet død som er avhengig av samtidige forestillinger - unngår filmen konvensjoner om sakprosa-sjangeren. Det er ingen forklarende tittelkort eller arkivopptak; Green investerer i en dristigere tilnærming som spiller av seernes forestillinger. Dokumentarere søker i økende grad nye metoder for å utforske fagene sine, og 'Casting JonBenet' er et uttrykk for graden av innovasjon som denne bevegelsen gir.

Green tar seg tid til å etablere forutsetningen gjennom samlingen av auditions som dukker opp i åpningsminuttene. Vår første introduksjon til dramaet for hånden er en ung jenteprøve på JonBenet, som lurer høyt på morderenes identitet. Hun blir etterfulgt av en serie kvinner som deler sine egne forhold til Patsy Ramsey, JonBenets nå avdøde mor og en hovedmistenkt under den første etterforskningen. De utforsker psykologien hennes, deler detaljer fra sine egne liv for å forholde seg til den, og fremfører etter hvert en scene der Patsy ringer en hektisk 911-samtale. Derfra er malen komplett: “Casting JonBenet” er hovedsakelig opptatt av kampen for å representere en ukjent mengde, og de forskjellige måtene den utfordringen avslører detaljer om skuespillerne selv.

Andre figurer i dette ekspanderende ensemblet inkluderer en gruppe middelaldrende menn som snakker gjennom tankegangen til JonBenets far, John, samt en serie småglade barn som prøver på rollen som broren Burke (selv en mulig mistenkt), og det avdøde barnet selv, som galopperer gjennom filmen som et spøkelsesaktig spørsmålstegn. Etter hvert som de særegne omstendighetene rundt JonBenets død hoper seg opp, svinger Green mellom uhyggelige drøvtyggelser om den traumatiske hendelsen og den typen kortsvart komedie som kanskje ikke virker malplassert i en Coen-brødreproduksjon.

Med så mange fargerike måter å diskutere situasjonen på, fra teoriene om en selvbeskrevet sexpedagog til minnene fra andre skuespillere som har opplevd døden på nært hold, har 'JonBenet' den diskursive kvaliteten i en barromsdebatt, med konkurrerende stemmer som alle tror de forstår situasjonen best. Det er en strålende gamble å bruke disse intervjuene som hovedfortellingsenhet. Med intet annet enn sin egen versjon av hendelsene som vises, er vi tvunget til å ta ordet for det.

Men her er problemet: Ingen er helt sikre på hva de skal tro. Var JonBenet et offer for seksuelle overgrep, eller kastet broren en dødelig raserianfall? Eller var det moren hennes, frustrert over barnets sengevætende tendenser? Når skuespillerne som spiller foreldrene møtes i vanskelige scener og gjeninnfører en pressekonferanse i bredden der Ramseys nektet for skylden sin, kan ikke utøverne se ut til å inspirere dem. Ingen mengde foredling kan gi dem nok informasjon til å krystallisere motivasjonene sine, så 'Casting JonBenet' prøver ikke en gang, i stedet for å forhåndsføre oppgavens futilitet.

Green lykkes ikke alltid med å holde hennes tilnærming engasjerende, sykle gjennom den ene eksentriske figuren etter den andre uten å smi en vei fremover. Men hun konstruerer en atmosfære som er tjukk av intriger, balanserer intervjuer med elegante gjeninnføringer gjennomført av en dyster pianoscore.

Når konseptet virkelig klikker, fungerer “Casting JonBenet” som et mørkt underholdende blikk på hvordan sladder kan føre til legende til det punktet hvor sannheten mister sin relevans. Hun er langt fra den undersøkende tilnærmingen til Errol Morris 'The Thin Blue Line' mal, og henviser knapt til resultatet av politirapporten. Green viser mindre interesse for å løse saken enn når det gjelder besettelsesmønsteret som har omsluttet den i flere tiår.

Denne kryptiske tilnærmingen har et begrenset omfang, men den opprettholder en hypnotisk dybde av samme grunn. En fantastisk montasje i de avsluttende øyeblikkene finner flere skuespillere som vandrer i settet, samles i en ekstraordinær samling tolkninger som konkurrerer om verdensrommet. I stedet for å pålegge en skikkelig forklaring på disse skumle hendelsene, utmerker 'Casting JonBenet' seg ved å henge fast i mysteriet.

Karakter: B +

“Casting JonBenet” hadde premiere på Sundance Film Festival 2017. Netflix slipper den i vår.