Gjennomgang av 'Arrested Development': sesong 5 er verdt å se på for kvinnene, selv som en slutt føles overhengende - Spoilers

Alia Shawkat, 'arrestert utvikling'

Saeed Adyani / Netflix

Den siste vitsen er selvfølgelig en tilbakeringing til hvordan hun ved et uhell sov med Perfecto (Eli Vargas) i sesong 4, men at den så langt tilbake som det meste av Maeby-historien, refererer eksplisitt til fortiden. Det meste av materialet hennes er så ferskt som det er givende. Nesten det samme kan sies for Gob (Will Arnett), det andre rollehøydepunktet i sesong 5. Selv om han tidlig spurte om å gjenopplive noen gamle favoritter, er det tilbakeholdenheten som er vist senere, spesielt med henvisning til Gobs tendens til “ ; enorme feil. ”; Hovedhistorien hans - som bekjenner kjærligheten til Tony Wonder (Ben Stiller) - treffer hjem.

Gobs komplott å være så morsomt er enda mer imponerende med tanke på at det er en fortsettelse av buen hans fra sesong 4; en bue som fungerte langt bedre enn de fleste, men hvis du koblet på nytt med den, kunne fremdeles minne seerne om vrakgodset som omringet den siste inngangen og noen få klare lyspunkter. Fra hans bekjentskap i skapbutikken (“; Hvis noen av dere puster et ord om dette, blir du sparken.) Til den skandaløse illusjonen, han overbeviser Tony om å bli med (“; en seksualitet med dobbelt skap, bytte tohånds float-illusjon - nei kreditt, ingen penger &gdquo;), Gobs stadige aksept av følelsene hans er mye mer givende enn det som med rimelighet kunne forventes. Arnett gjør en fin jobb ved å legemliggjøre den flummoxed tryllekunstneren igjen, selv om han sliter med å nå de hysteriske endene av Gobs whiplash-induserende humørsvingninger. Han virker bare litt sliten, noe som kan være et regelmessig resultat av aldring eller en reaksjon på å spille karakteren igjen.

Så hva skal jeg gjøre for avslutningen? For den ene fungerer det knapt som en konklusjon; gitt serien ’; tendens til å lukke episoder på cliffhangers, de avtagende sekundene på 5A aren ’; t så tilfredsstillende. Det er tydelig mer å komme, og dette var bare et praktisk bruddpunkt som ble tvunget til Hurwitz av Emmys ’; regler og forskrifter. Oscar er på flukt med Buster (høflighet av en stor gammel tiders stille filmsekvens), Lindsay ’; s fremtid i politikken er fremdeles ubestemt (etter at hun mistet poeng for DeBrie ”; like hatet & paradeopptreden), men så vant dem tilbake for å redde barna), og Gob er i en lignende tilstand av emosjonell uro med Tony som enten er begravet under et skapets verdi av betong eller forsvunnet til noen (forteller forteller) ytrer ordet “; Wonder ”; en gang til. Men Michael og sønnen er endelig tilbake på samme side, og det er noe betryggende.

Når det er sagt, er plottet til “; Arrested Development ”; var alltid bare drivstoff for humor. De sprø vendinger og utlandske tilfeldigheter setter opp herlig ordspill, tafatte innkjørsler og mer forseggjort situasjonskomedie som hentet frem det beste fra sine sjarmerende figurer. Noen ganger gjør sesong 5 dette, og det virker absolutt som om det gir seg for mer i bakerste halvdel. Men heller enn å stille spørsmål ved hva som vil skje videre med Bluths, virker det mer relevant å spørre hva som vil skje videre for seriene deres. Er det nok nytt materiale til å opprettholde flere sesonger? Er det nok nytt materiale til å opprettholde flere sesonger på tross av hva skjer på skjermen? Vil skuespillerne ønske å komme tilbake for flere episoder hvis tilbakeslag i fanen fortsetter, eller hvis det tilsynelatende er mindre interesse for den nye sesongen enn fem år før?

Til slutt ser det ut til at spørsmålet er om den nye “; Arrested Development ”; er verdt alt bryet. Trengsel for nye episoder har snudd. Dette pleide å være en kultfavoritt, en lite sett men elsket komedie som fikk mer og mer oppmerksomhet etter hvert som årene gikk og TV-publikum skjønte hvor forut for sin tid “; Arrested Development ”; var. Nå er det en ettertraktet original eiendom hos Netflix, TVs mest produktive innholdsgenerator. Oppmerksomheten den tjener er i beste fall konflikt og i verste fall irettesett. Fans pleide å kjempe for mer av et show som ble kuttet ned for tidlig. Er det noen som ønsker å kjempe for et show om at de beste dagene ligger bak? Sesong 5 er bedre enn sesong 4, men det er ikke en god nok grunn til å fortsette å presse på for sesong 6 - ikke lenger. Selv om den bakre halvdelen er strålende, garanterer det ikke “; Arrested Development ”; kan slippe unna sin egen historie.

Karakter: B

“Arrested Development” sesong 5, del 1, strømmer nå på Netflix. Del 2 forventes å ha premiere senere i år.