Anmeldelse av «You Hurt My Feelings»: Selv denne lavmælte Nicole Holofcener-inngangen inneholder store sannheter

"You Hurt My Feelings"

'Du såret meg'

med tillatelse fra Sundance Institute/A24

Filmskaper Nicole Holofcener har lenge vært en av våre fremste kronikører av hverdagslivets detaljer, en som er unikt utstyrt til å gifte seg med det veldig morsomme med den helt ærlige, den typen skaper som lager ting som gjør vondt, på både gode og dårlige måter. For sin første originale film på et tiår – hun har laget mye TV de siste årene, og i 2018 regisserte og skrev manus til Ted Thompson-tilpasningen «The Land of Steady Habits» – vender Holofcener tilbake til klassisk territorium: en New York City-historie om nevroser og gode intensjoner og slengen som holder oss om natten. Det handler selvfølgelig om kjærlighet.

Og mens ' Du såret meg ” er ikke uten alle tingene Holofencer gjør så veldig bra – all den ærligheten, all den forståelsen av hverdagens tekstur, pluss Julia Louis-Dreyfus i rampelyset, der hun hører hjemme — det føles også desidert lavmælt for en så innsiktsfull filmskaper. Det lurvede i det, feiltrinnene, de støyende bitene er hyggelige nok, og det er nok av latter og innsikt her, men det er heller ikke noe nytt. Hvis du liker Nicole Holofcener-filmer, vil du like denne, og det er trøst i det, om ikke en kant av skuffelse også.

Kanskje det til og med er tilsiktet, fordi 'komfortabel, men litt skuffende' ofte ser ut til å oppsummere tilstanden til langsiktige forhold i Holofceners filmer (og, ahem, livet selv), og det er akkurat det 'You Hurt My Feelings' handler om. Beth (Louis-Dreyfus) er en romanforfatter på mellomnivå som også underviser i skrivekurs, mens ektemannen Don (Tobias Menzies) er en terapeut som bruker dagene på å hjelpe vagt misfornøyde New Yorkere i middelklassen. (Ikke spør hvordan de har råd til den nydelige leiligheten på Manhattan, spesielt når vi blir fortalt om og om igjen at Beths bøker ikke selger så godt som de burde, men i det minste gir det hele en nydelig setting.)

Sønnen deres Elliott (en utmerket hvis underbrukt Owen Teague) prøver også å være forfatter, når han ikke jobber i en lokal grytebutikk og prøver å finne ut hvorfor hans usynlige kjæreste ikke liker ham lenger. Og Beths søster Sarah (Michaela Watkins, også utmerket) er blitt lei av hennes utakknemlige interiørdekorasjonsjobb, mens hennes egen ektemann Mark (Arian Moayed) stokker gjennom sin uoppfyllende skuespillerkarriere. Alle er lykkelige, og livene deres veksler frem og tilbake mellom romantikk og jobb, med lite annet i mellom.

Den store oppviglende hendelsen i filmen - at Beth overhører Don fortelle Mark at han egentlig liker ikke den nye boken hennes, akkurat som hun kjemper for å få den utgitt - er neppe noen hemmelighet. Den har lenge blitt omtalt som hele filmens synopsis, og øyeblikket den utspiller seg er akkurat så hjerteskjærende og grusomt som det burde være. Louis-Dreyfus er knust over innrømmelsen, og skuespillerinnen trekker dyktig frem hele spekteret av følelser som Beth raskt går gjennom i kjølvannet.

Men Holofcener vever også inn andre hendelser der noen overhører en forferdelig sannhet om seg selv som legger til teksturen til Beths store hjertesorg. De fleste av disse hendelsene skjer, morsomt nok, med Don, som midt i sine ekteskapelige problemer må kjempe med en annen bombe: at han er en dårlig terapeut. (Det ekte ekteparet Amber Tamblyn og David Cross fremstår ofte som et kranglete par som ser rett gjennom Don, mens Zach Cherry er en annen pasient som har blitt lei av Dons manglende evne til å faktisk hjelpe ham.) På samme måte er ikke Don den eneste person som får Beth til å føle seg dårlig om arbeidet sitt. Selv hennes egen agent ser ikke ut til å like det, og det brokete mannskapet av wannabe-forfattere hun underviser på New School vet ikke engang tittelen på hennes mest kjente bok.

Det hele føles veldig ekte, veldig relaterbart og veldig kjent. Det er ikke alltid en god ting. Til og med publikum som er vant til Holofceners filmskaping, kan finne på å vente på at det hele skal settes i et nytt gir, men det gjør det aldri, de glir forsiktig, nedslitt og pjusket som en gammel genser, bare vagt ikke helt der.

Andre bekymringer er lettere å identifisere. Mens Louis-Dreyfus og Watkins er utrolig troverdige som søstre (med den ekstra bonusen at Jeannie Berlin spiller deres kresne mor), gir andre koblinger mindre mening, som Watkins og Moayed (paret føles mer som gale bestevenner enn et par i mange år ) eller til og med Louis-Dreyfus og Menzies, som føler seg i utakt med hverandre selv før deres store utblåsning (merkelig nok, når paret er med Teague, klikker familieenheten faktisk herlig på plass).

Igjen, kanskje den frakoblingen er poenget, men i øyeblikkene når filmen virkelig skinner, er det tydelig at det er smartere ting rett under overflaten. Men selv lavmælte Holofcener kan skryte av de tingene som gjør arbeidet hennes så morsomt å se på - endeløse by-set walk-and-talks, kostymer og innstillinger som faktisk ser ut til å passe til karakterene deres, og kjekk redigering (pleie av Alisa Lepselter) som spiller opp latteren - og 'You Hurt My Feelings' er fullpakket med hver av dem. Vi skulle bare ønske det gjorde vondt bit mer.

Karakter: B

«You Hurt My Feelings» hadde premiere på 2023 Sundance Filmfestival. A24 slipper den senere i år.